Op dag twee van de SATE conferentie in Amsterdam kwamen de onderwerpen ‘techniek’ en ‘experience’ in attracties aan de orde. Teamwork is steeds meer het sleutelwoord voor succesvolle ontwikkelingen, want architecten, creatieven, techneuten, bouwers, storytellers en vele andere disciplines kunnen alleen door goede samenwerking een topprestatie neerzetten. Op dag twee van de SATE conferentie in Amsterdam kwamen de onderwerpen ‘techniek’ en ‘experience’ in attracties aan de orde. Teamwork is steeds meer het sleutelwoord voor succesvolle ontwikkelingen, want architecten, creatieven, techneuten, bouwers, storytellers en vele andere disciplines kunnen alleen door goede samenwerking een topprestatie neerzetten.Technologie

De technologie zit op dit moment in een stroomversnelling. Er komen, met name door digitale technieken, vele nieuwe mogelijkheden bij. De sprekers lieten enkele van hun aansprekende praktijkvoorbeelden zien. De sprekers kwamen ook met een waarschuwing: “Techniek is echter niet het toverwoord als het gaat om vernieuwing van beleving. Techniek moet dienend zijn aan het concept en verhaal dat je wil vertellen. Soms kun je met eenvoudige oplossingen zelfs meer effect bereiken dan met de meest moderne technische snufjes.” Nog een interessante les: Veel techniek is gericht op visuele ervaringen. Er liggen ook vele kansen bij andere zintuigen zoals horen en ruiken. Dat deze zintuigen ook echt binnenkomen bewees het experiment met de ‘kapper op de koptelefoon’ waarbij je eigen verbeelding aan de slag gaat om beelden bij het verhaal te creëren.   Experience Bij de ‘experience’ discussie lag de nadruk op het meetbaar maken van het effect. Bij investeringsbeslissingen is de ervaring van de gasten cruciaal voor het succes, maar het is ook een van e lastigste onderdelen om van tevoren in te schatten en zelfs meetbaar te maken. Duncan Campbell van Merlin Entertainment gaf een kijkje in de aanpak van zijn bedrijf. Die juist dit onderdeel tot in de puntjes heeft uitgewerkt. De Toolbox voor het vooronderzoek bestaat uit:

  • Statistieken (over o.a. de marktomvang, budgetmogelijkheden.)
  • Kritisch locatieonderzoek - deels ter plekke (met o.a. omgevingsfactoren, routing en verkeersbewegingen en toekomstige ontwikkelingen.)
  • Uitgebreid consumenten-onderzoek (kwalitatief en kwantitatief)

Onderzoek naar ‘experience’ heeft een grote onzekerheidsfactor, die de sprekers bijna allemaal al eens hebben ervaren. Wat kan er zoal mis gaan?

  • Culturele verschillen die niet zijn opgemerkt in vooronderzoek
  • Statistische misinterpretatie
  • Gasten weten lang niet altijd wat ze willen – parken moeten zelf suggesties aandragen.
  • Personeel draagt het concept. Uitvoering is cruciaal.
Creatieven vs uitvoerenden

In de attractiewereld werken vele disciplines samen aan het realiseren van een ontwerp. Tijdens de conferentie bleek dat creatieven (storytellers, imagineers) en uitvoerenden (o.a. architecten en techneuten) regelmatig met elkaar in discussie raken over de realiseerbaarheid van het idee. Een advies aan de uitvoerenden om daar constructief mee om te gaan kwam van Marty Sklar, die dit had geleerd door zijn samenwerking met Walt Disney; “Als een idee technisch niet realiseerbaar is, begin je antwoord dan niet met ‘nee, want…’, maar met ‘ja, maar…’ Op die manier nodig je de artiest uit om weer een nieuwe oplossing te bedenken.” Evaluatie door de organisatie Jan Maarten de Raad van Jora Vision is twee jaar geleden begonnen met de voorbereiding van deze conferentie: “We hebben er zeker geen spijt van dat we de conferentie nu eens in Europa organiseren. Je ziet dat er in Europa andere accenten worden gelegd. Het meest opvallend vind ik de rol van architecten; die is in Europa veel dominanter. De verplaatsing naar Europa zorgt ook voor veel nieuwe gezichten en daarmee nieuwe visies. Ik hoop dat er bij de volgende editie ook meer verschillende disciplines aanwezig zijn van de parken; zoals operators, de marketingafdeling, design enzovoort. Je bouwt een attractie immers met elkaar.” Dagvoorzitter Reinoud van Assendelft de Coningh blikte ook tevreden terug op de twee dagen: “Ik was vooral erg blij met de goede discussies tussen de verschillende disciplines. Een conferentie zoals deze is bedoeld om kennis te delen en je herkent hier ook de bedrijven met ervaring en een goede visie. Juist die onderdelen worden nog wel eens onderschat bij aanbestedingen. Een goede kwaliteit in concept en voorbereiding verdient zich op termijn altijd weer terug.” SATE 2011 is een evenement van de  Themed Entertainment Association   Enkele van de presentaties waren dermate interessant dat ze binnenkort als kennisartikel op pretwerk.nl verschijnen.