Digitale innovaties en technologische ontwikkelingen kunnen helpen bij deze ontwikkelingen en versterking van toeristisch aanbod. En bij het bereiken, binden en boeien van de juiste bezoekers.

Ontwikkelen van nieuw toeristisch aanbod behoort tot één van de pijlers die het NBTC heeft geformuleerd in de landelijke visie op toerisme: Perspectief 2030.

“Corona heeft duidelijk gemaakt hoe digitale mogelijkheden ook kunnen helpen om op afstand met bezoekers in contact te blijven”, vertelt Anouk van Eekelen, manager Destination Development bij NBTC. “We merken dat de ontwikkeling en implementatie van digitale innovaties nieuwe kennis en inzichten vergt. Er is behoefte aan heldere informatie en handige tools om tot de juiste digitale toepassing voor het juiste doel te komen.”

Stappenplan: aan de slag met digitale beleving

Er zijn talloze mogelijkheden als het gaat om digitale belevingen, van augmented realityapps en virtual reality experiences tot artificial intelligence en virtuele beelden. De verleiding is soms groot om direct voor een mooi middel te kiezen. Maar het is verstandig om voorafgaand aan die keuze een aantal vragen te beantwoorden: Wat is uw motivatie voor een digitale beleving? Welke digitale technieken kunt u gebruiken? Op welke doelgroep(en) richt u zich als bestemming? In welke fase van de klantenreis zet u een digitale beleving in? En bent u er als organisatie intern klaar voor? Of gebruikt u al een digitale beleving en hoe kunt u deze het beste evalueren? Om bestemmingen hierbij te helpen heeft NBTC in samenwerking met Breda University of Applied Sciences (BUas) een stappenplan ontwikkeld. Benieuwd naar dit stappenplan? Bekijk dan de sneak preview in onderstaande video.

 

Eerste testcase: verhaallijn Nederland Waterland

Anouk van Eekelen: “De verhaallijn Nederland Waterland heeft de inzet van digitale innovaties hoog op de agenda staan. Dit bood ons een mooie kans om het stappenplan te testen en om daarna samen een ideale digitale beleving voor hun collectieve verhaallijn te verkennen.” NBTC heeft met de trekkersgroep van de verhaallijn een online brainstormsessie gehouden. Naar aanleiding van deze sessie is er een adviesplan opgesteld en een werkgroep gevormd. Momenteel worden vervolgstappen uitgevoerd. Daarnaast lopen er enkele studententrajecten van BUas om iconische locaties van Nederland Waterland te ondersteunen in het maken van de juiste keuzes voor een digitale beleving en deze naderhand te evalueren.

bron en meer informatie: www.nbtc.nl